Reflexzonetherapie

Reflexzonetherapie is een eeuwen oude natuurlijke geneeswijze. Het uitgangspunt van deze therapie is, dat op de handen, voeten, oren en rug, reflexzones liggen die corresponderen met andere delen van het lichaam, bijvoorbeeld organen, spiergroepen, klieren en botten.

Een lichamelijke klacht projecteert zich vaak in meerdere zones. Door de reflexzones te behandelen met speciale massagetechnieken ontstaat er een reactie in het lichaam. Het komt meer in balans en het zelfherstellend vermogen van het lichaam gaat beter werken. Hierdoor verminderen klachten of nemen zelfs helemaal af.

De reflexzonetherapie is een holistische therapie. Dit wil zeggen dat ik niet alleen kijk naar de klacht, maar naar de mens als geheel. Ik behandel niet alleen de symptomen, maar kijk ook naar de oorzaak van de klacht. Door een regelmatige behandeling kunnen opgehoopte afvalstoffen makkelijker uit het lichaam worden gedreven, verbeterd de doorbloeding en heffen blokkades zich op. Hierdoor voelt men zich meestal energieker.

Reflexzonetherapie is een veilige behandelmethode voor een heel scala aan klachten.

Voorbeelden hiervan zijn problemen met:

• de spijsvertering
  • de lymfevaten
  • de ademhaling
  • het zenuwstelsel
  • de uitscheidingsorganen
  • het hormonale systeem
  • hart en bloedvaten
  • het bewegingsapparaat

Verder is reflexzonetherapie zeer aangenaam als u:

• zich beter wil leren ontspannen
  • uw weerstand wil optimaliseren
  • uw persoonlijke balans weer wilt vinden

Reacties die u tijdens de behandeling kunt krijgen:

• Warm of koud worden
  • Ontspanning, loom gevoel
  • Lachen of huilen
  • Transpireren van handen en voeten

Na de behandeling zijn de volgende reacties mogelijk:

• Rustiger slapen, meer ontspannen zijn
  • Gevoel van loomheid
  • Vermoeidheid die naar buiten komt
  • Meer energie
  • Meer urine uitscheiden, die kan ook iets troebel en sterker van kleur en geur zijn
  • Meer ontlasting, die ook anders kan ruiken
  • Hoofdpijn

Deze reacties kunnen ontstaan omdat reflexzonetherapie de bloedsomloop stimuleert, hierbij komen afvalstoffen vrij die door het lichaam moeten worden uitgescheiden. Het drinken van extra water na de behandeling, bevordert de afvoer daarvan.

Voor wie is reflexzonetherapie bedoeld?

Iedereen, van jong tot oud, kan baat hebben bij reflexzonetherapie. Voor gezonde mensen werkt het ontspannend. Voor zieke mensen kan een behandeling het genezingsproces bevorderen en symptomen verminderen.

Contra indicaties:

• Infectieziekten en ziekten met hoge koorts.
  • Acute ontstekingen van het ader- en lymfe stelsel.
  • Operatief beter aan te pakken klachten.
  • Gangreen.
  • Grote delen voetschimmel.
  • Risico zwangerschap.

De behandelwijze

Tijdens het eerste consult ( duur 90 minuten) vindt een anamnese plaats. Daarbij geeft u precieze informatie over uw klachten en wat deze voor u betekenen. Tevens worden uw voeten onderzocht op aanwezige spanningen en mogelijke stoornissen. Aan de hand van alle verzamelde gegevens wordt in overleg met u een behandelplan opgesteld. De vervolg behandelingen duren ongeveer 60 minuten. Het aantal behandelingen is afhankelijk van de klacht.

U hebt geen verwijzing nodig van uw huisarts.

De meeste ziektekostenverzekeraars vergoeden de behandeling geheel of gedeeltelijk.

Informeer hierover bij uw verzekering of kijk op www.vnrt.nl

Ik ben aangesloten bij een beroepsvereniging.

www.vnrt.nl

www.rbcz.nu

Door regelmatig bijscholingen te volgen en deel te nemen aan de intervisiegroep voor reflexzonetherapeuten blijf ik op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.