Guasha

Behandeling

Tijdens de behandeling wordt een speciale Chinese kruidenolie op de huid gebracht. Op plaatsen waar de cliënt pijn heeft, begint de therapeute met een speciale steen te "schrapen", de schraper (bao yü ) kan worden vervaardigd uit steen, hoorn of metaal. In mijn praktijk werk ik alleen met Chinese jaden stenen. Op plaatsen waar blokkades in het lichaam zijn, verschijnen tijdens het schrapen plekken die eruit zien als bloeduitstortingen tot schrammen. Deze bloeduitstortingen vertonen zich niet op de huid, maar in de huid en kunnen variëren van diep rood tot zelfs zwart. Hoe donkerder de kleur, hoe dieper de blokkade en vaak hoe chronischer de stoornis. Dankzij de kruidenolie voelt degene die behandeld wordt nauwelijks pijn. Bij een normale conditie van het lichaam verdwijnen de rode vlekjes volledig binnen 3 tot 7 dagen. De eerste behandeling wordt voorafgegaan met een inleidend gesprek, waarin de klachten van de cliënt worden besproken en uitleg wordt gegeven hoe de methode werkt. Soms worden er ook aanvullende adviezen gegeven, zoals dieet en/of ontgifting.

De behandeling zelf duurt maximaal 40 minuten. Per klacht verschilt het hoe vaak de cliënt terug moet komen. Gemiddeld is het aantal behandelingen 6 tot 7 keer, maar chronische aandoeningen hebben gewoonlijk meer behandelingen nodig. Doordat men zich vaker laat behandelen met guasha, krijgt men steeds minder rode vlekken, wat betekent dat het lichaam weer gezond wordt. Het schrapen samen met de werking van de olie zorgt voor ontgifting en het lichaam voert die gifstoffen vervolgens af. Na de behandeling krijgt men een glas water om deze vrijgekomen gifstoffen af te voeren.

Resultaten

Door de guasha therapie worden opmerkelijke resultaten geboekt. Dit komt doordat guasha tijdens een behandeling inwerkt op huid, bindweefsel, lymfestelsel, meridianen, spieren, bloedvaten en zenuwen. Dit heeft weer zijn invloed op de hersenen en het immuunsysteem en zo werkt guasha op alle functies, systemen en organen van het lichaam.

Voor wat is guasha geschikt?

Verschillende soorten ziekten en klachten kun je met guasha behandelen. Het helpt goed bij klachten zoals rugpijn, RSI, spijsverteringsstoornissen, nek- en schouderpijn, ischias, stress, long problemen, burnout, slapeloosheid en nog veel meer. Guasha kan worden toegepast bij meer dan vierhonderd verschillende kwalen. De therapie werkt ook heel erg ontspannend. Naast de behandeling voor pijnklachten kan er ook voor worden gekozen om het gezicht en de hoofd huid te laten behandelen met de jaden steen. De gezichtshuid wordt met speciale Chinese olie ingesmeerd en daarna met 2 stenen tegelijk gemasseerd. Deze behandeling geeft veel rust in het hoofd en zorgt voor een rustigere huid.

Geschiedenis van de Guasha Therapie

Guasha (spreek uit “gwasja”) is een Chinese therapie welke al enkele duizenden jaren oud is. "Gua” betekent schrapen en “sha” betekent stagnerende energie die zich in het lichaam vertaalt naar klachten of ziekten. Deze stagnerende energie is voor de cliënt te voelen als zandkorrels onder de huid als de therapeute met de steen over deze plekken gaat. In China is guasha een volkstherapie. De meeste dorpen op het platteland hebben hun eigen guasha therapeut. Daarnaast beoefenen veel Chinezen guasha bij zichzelf, ook preventief. In Nederland is deze therapie nog vrij onbekend. Toch worden opmerkelijke resultaten met deze therapie geboekt.

Na een behandeling is het raadzaam om veel water te drinken. Het liefst gekookt lauw water daar dit sneller de afvalstoffen uit het lichaam haalt.